V Chlumci nad Cidlinou vzniká velké domácí kolejiště v modelové velikosti 1:120 (TT), s plně digitálním řízením, se světelnými a zvukovými efekty. Kolejiště je zatím ve fázi výstavby, přičemž stadia výstavby jsou měsíčně zveřejňována v novinkách či ve fotogalerii. Návštěvy jsou možné pouze individuální a po předchozí dohodě. Jako kontakt lze použít e-mailovou adresu v kontaktech či využít formulář pro vzkazy.
duben 2020
Zhotovení funkčního modelu horkovzdušného balónu. Balón je vybaven LED diodou signalizující plamen hořáku a reproduktorem pro zvukový efekt hořáku. Pohyb nahoru a dolů, plamen i zvuk je řízen naprogramovaným mikroprocesorem a vše dohromady je synchronizováno pro dokonalý vjem. Celý mechanismus s elektronikou je umístěný pod stropem na konstrukci osvětlení kolejiště, balón visí na 4 tenkých vodičích, které napájí světlo a zvuk přímo v balónu. Efekt je spouštěn z počítače s programem TrainController™. Videa a fotografie naleznete ve fotogalerii.
březen 2020
Dokončení výstavby komína. Komín v nočním režimu svítí červeně, v denním režimu pak bíle stroboskopicky a je opatřen kouřovým generátorem s nucenou ventilací pro lepší efekt kouře. Komín je doplněn o žebřík a ochoz vlastní výroby. Je řízen DCC programem TrainController™. Model je napatinován. Fotografie jsou znázorněny zde.
Dokončení výstavby rotundy o 6-ti stání. Rotunda má na každém stání montážní jámu. Interiér je osvětlen samostatně pro každé stání. Rotunda má všechna vrata automatická, řízená mikročipem každé křídlo zvlášť s efektem posloupnosti otevírání/zavírání křídel. Nad každým vjezdem je funkční lampa rovněž nezávisle ovládaná. Na obou bočních zdech jsou 2x dvě lampy pro osvětlení sousední koleje depa s efektem sodíkové výbojky. V jednom zadním rohu je simulace sváření. Střecha je dělená a demontovatelná pro lepší přístup do interiéru. Celý model je patinován a nabarven pro přirozenější vzhled. Rotunda je plně řízená DCC na základě potřeby programu. Fotografie stavby jsou ve fotogalerii.
leden 2019
Dokončení tří staveb do depa:
1. Vodojem - Základem je plastiková stavebnice. Stavba je doplněna o vnitřní nezávislé osvětlení horní a dolní části a je doplněna o venkovní lampu u vchodu. Některé prvky jsou přebarveny, vyspárována je obvodová zeď. Fotografie jsou znázorněny zde.
2. Správa depa - základem je plastiková stavebnice. Stavba je doplněna o funkční venkovní osvětlení a hodiny, oboje s imitací sodíkové výbojky. Obvodové zdi jsou vyspárovány a základy jsou přebarveny na pískovcovou barvu. Doplněno je i umývadlo vedle vchodu. Budova je vybavena detailním interiérem - tři kanceláře, technická místnost, chodby a dvě šatny. Každá místnost je nezávisle osvětlena, přičemž kanceláře mají funkční zářivky vč. efektu. Nechybí sebemenší detaily - počítačové monitory a lejstra na stolech, květiny, obrazy, hodiny či vypínače a zásuvky. V budově pracuje tým lidí. Fotografie stavby jsou ve fotogalerii zde.
3. Trafostanice - základem je laserová papírová stavebnice. Stavba je doplněna o funkční venkovní osvětlení s imitací zářivek, interiér je pak doplněn o transformátor, který vyluzuje bručivý zvuk, dieselagregát opatřený kontrolkami chodu a poruchy, cívka na kabel a pár sudů, před kterými se radí dva pracovníci. Nechybí vnitřní osvětlení s imitací zářivky. Na zadní straně je utržený okap a samozřejmě v místě už je i poškozená fasáda. Vrata jsou opatřena bezpečnostními tabulkami a před nimi je sud s kanystrem. Na stěně vedle vrat je připraven hasicí přístroj. Fotografie jsou zveřejněny zde.
Uvedené tři stavby uzavírají sestavu dominantních staveb v depu. Fotografie je znázorněna zde. Všechny stavby jsou napojeny na moduly náhodného spínání osvětlení a vše je napojeno na centrální řídící DCC systém.
září 2018
Projekt chlumeckého nádraží pro kolegu. Kolejiště bude plně řízené DCC systémem za podpory programu TrainController™ Gold.
březen 2018
Sestavení stavebnice (Bubi Model) starého větrného mlýna. Stavebnice rozhodně není na dobré úrovni zpracování. Výrobce si s ní vůbec nedal práci. Velmi nepřesné rozměry vypálených dílů, materiál je poměrně silná dýha, která je zdeformovaná (zkroucená a prohnutá) a velmi ochotně se láme, některých dílů je nedostatek a některé úplně chybí. Manuál žádný, pouze jedna fotografie z internetu. Rozhodně stavebnice od tohoto výrobce nedoporučuji, a už vůbec ne začínajícím modelářům. I přes tyto velké nedostatky se podařilo model sestavit a opatřit pohonem větrníku i se zvukem!!! Dokumentace včetně videa je ve fotogalerii.
Instalace vyrobeného panelu ovládání osvětlení do kolejiště. Panel obsahuje 4x efektový dekodér DCC-ED1 House (STE 016), 3x Atmega 2560, 3x výkonová deska se svorkovnicemi, 2x spínací dekodér DCC-DEC10 (STE 033).
Instalace 7 ks nádražních lamp v prostoru depa a napojení na moduly simulace. Konečné elektrické zapojení pískovny, zauhlovacího výtahu a zbrojení naftou. Obrázky s "dočasným" porostem jsou ve fotogalerii.
Nedostatek kloudných a přitom cenově přijatelných modulů simulace osvětlení veřejných prostor mě vedlo za výrazné pomoci Míry Ložka k vývoji vlastního modulu. Modul má 15 vstupů a 15 výstupů, každý výstup je tedy zvlášť ovladatelný a řízený, přičemž výstupy 14 a 15 simulují vadné světelné zdroje. Každý výstup umí nezávisle simulovat neonovou výbojku nebo rtuťovou výbojku nebo sodíkovou výbojku v závislosti na aktivovaném odpovídajícím vstupu. Tyto tři zdroje mají typický start a doběh při vypnutí. Pro spínání zdrojů představující žárovky či LED diody se dá použít přímo jakýkoliv obyčejný spínací modul, neboť tyto zdroje mají téměř okamžitou odezvu na zapnutí a vypnutí a není tedy co simulovat. Modul je ovládán uzemňováním vstupů, takže lze velice elegantně využít i spínací DCC modul - v mém případě DEC10 (STE033). Jedním vstupem lze ovládat najednou 1 až 15 výstupů, při použití více modulů lze ovládat i více než 15 výstupů najednou, přičemž všechny výstupy nemusí být se stejným efektem! Cena přepočtena na jeden výstup je cca 60 CZK, přičemž u profesionálních modulů dosahuje tato cena přes 100 CZK. V případě zájmu mohu modul vyrobit i pro ostatní, které trápí stejný problém - viz sekce Prodej nadbytečných dílů ze stavby kolejiště. Ukázka těchto modulů je v sekci Elektroinstalace.
Finální úprava modelu zauhlování a jeho zakomponování do kolejiště. Obrázky jsou ve fotogalerii v sekci Zauhlovací výtah a Výstavba hlavního nádraží.
únor 2018
Výroba 6 ks nových podchodů do nástupišť. Původní se vzhledově moc nehodily. Podchody jsou uvnitř osvětleny SMD LED diodou.
Dokončení zdrojové části kolejiště. Odtud je napájeno veškeré zařízení v kolejišti. Celkem je instalováno 7x trafo TR150 (70 VA) pro centrálu, 4 boostery a 2 okruhy 12 VDC příslušenství, 1x TR100 (45 VA) pro výhybkové dekodéry, 1x spínaný zdroj pro technologické osvětlení, trafa pro kamerový systém či DVR záznamové zařízení. 4 ks transformátory (každý 150 VA) jsou umístěny u stropu pro napájení osvětlení. Obrázky jsou uvedeny ve fotogalerii.
leden 2018
Návrh dispozice zařízení a vybavenosti depa, úprava trasy kolejí dle navržených dispozic. Pokládka zbytku kolejí v depu a zapojení na DCC moduly. Výroba dalších 3ks šturců. Instalace světelných návěstidel v okruhu depa včetně zapojení na DCC moduly.
Instalace zpevněné plochy zauhlování, skládek uhlí, vlečky vč. zauhlovacích vozíčků, pískovny vč. věže, zbrojení naftou.
Patina všech položených kolejí v celém nádraží.
Obrázky jsou zveřejněny ve fotogalerii.
prosinec 2017
Sestavení modelu dvou skládek uhlí a vlečky pro manipulaci s uhlím a popelem. Modely jsou vyrobeny ze stavebnic leptaného plechu, jsou obarveny a již i napatinovány. Jednotlivé segmenty skládky jsou vyjímatelné, některé jsou sestaveny ze tří samostatných úzkých příček, tvořících jeden segment. Vozíčky mají otáčivá kola.
Výroba zpevněné plochy zauhlování a pískovny. Model je vyroben z tvrdého kartonu o síle 2 mm a 1 mm. Navrch jsou přilepeny jednotlivé fotokopie panelů vystříhané z papíru, proveden reliéf spár a povrch je napatinován barevnými pudry. Připraveny jsou zástavbové prostory pro umístění budovy pískovny a pískovací věže. Zauhlovací výtah bude umístěn mezi skládky uhlí.
Pár obrázků je ve fotogalerii.
listopad 2017
Sestavení modelu zauhlovacího výtahu. Model je vyroben z leptaného plechu a doplněn o 4 lampy osvětlující schodiště a interiér. Model je těsně před dokončením, chybí naletovat pár doplňků a nabarvení vč. patiny. Model má pohyblivou plošinu výtahu, otočnou násypku a zavírací mříž vjezdu vozíčků.
Obrázky jsou zveřejněny ve fotogalerii.
říjen 2017
Výroba modelu pískovny. Model je osvětlen řídícím modulem, který simuluje náhodné rozsvěcení. Patina je provedena pouze základní, dokončena bude až po instalaci do kolejiště. Rovněž bude poté doplněn i pravý písek. Pár obrázků je ve fotogalerii.
září 2017
Inventura materiálu
srpen 2017
Výroba zbrojení naftou. Model je zhotovený ze stavebnice leptaného plechu a opatřen barvou. Doplněno je i zářivkové osvětlení stojanu. Patina a nápisy budou provedeny až před instalací do kolejiště.
Obrázky jsou ve fotogalerii.
červenec 2017
Kompletní zapojení většiny úseků východního zhlaví nádraží a odladění s počítačem. Propojení obou zhlaví 5-ti hlavními dopravními kolejemi, takže se už dá aspoň trochu jezdit sem-tam i s delšími soupravami :-).
Rotunda má už zapojeno napájení a ovládání v konečné podobě přes konektor. Je osvětleno samostatně každé stání rotundy. Kompletně je naprogramována točna a sladěna s počítačem. Funguje už automatická jízda přes točnu.
Obrázky jsou zveřejněny ve fotogalerii.
A ještě trochu statistiky. K tomuto měsíci je instalováno:
cca 90m kolejí, z toho cca 20m na viditelné části kolejiště
100 kolejových úseků
58 výhybek a točna
21 návěstitel
červen 2017
Úprava interiéru a plná digitalizace 4-dílné soupravy Tillig.
Souprava je vybavena koncovými červenými světly přepínanými dle směru jízdy a každý díl má nezávislé ovládání osvětlení zvlášť přízemí a zvlášť patra. Proud sbírají všechny nápravy a každý díl je elektricky propojen mikrokonektory. V soupravě jsou použity celkem tři DCC funkční dekodéry každý se 4-výstupy, přičemž dva jsou v krajních vozech a jeden obsluhuje osvětlení vložených dvou vozů. Všechny dekodéry jsou na stejné adrese, avšak každý má jinak nastaveny CV hodnoty tak, aby byla celá souprava ovládána pouze funkčními klávesami F0 až F12. Toto zapojení je možno využít až do 6-dílné patrové soupravy.
Koncové osvětlení je opatřeno SMD červenými LED diodami, interier je osvětlen LED páskami na 12V. Vše je napájeno přes rezistory, aby se dosáhlo přirozené intenzity osvětlení.
Všechny sedačky jsou přebarveny na vagónovou zeleň a jsou doplněny cestující.
Fotopříloha je uvedena ve fotogalerii, kde je zveřejněno i video funkce celé soupravy v konečné úpravě.
květen 2017
Výroba kolejové váhy ze stavebnice mosazného leptu. Váha má vnitřní vybavení a funkční návěstidlo. Samozřejmostí je i vybavení v koleji vč. deklů. Interier je osvětlen. Model je zveřejněný v galerii jak v prostém stavu, tak i ve stavu nátěru.
duben 2017
Výroba východní spirály se stoupáním 10cm na 1 otočku. Spirála má celkem 5 závitů, tedy převýšení cca 50cm. Spirála je konstruována jako tříkolejná s největším poloměrem oblouku R600. Spodní a vrchní část už je jednokolejná pro zdolání převýšení lokálky propojující horní nádraží se spodním, hlavním nádražím. Jednotlivé díly byly vyřezány z 6mm překližky na CNC stroji a spojeny spojovacími plíšky. Jako nosné prvky byly použity závitové tyče M6 a M4. Fotografie naleznete v galerii.
březen 2017
Vyztužení a upevnění základových desek rámu č.4 - viz fotogalerie. Na východním zhlaví jsou nainstalované výhybky již propojeny s ovládacími moduly. Instalováno je 5 odjezdových a 10 seřazovacích návěstidel včetně zapojení do ovládacích modulů. Pro názornost je pár fotografií v galerii. Zhotoveny jsou výrobní výkresy nástupišť a jsou zadány do výroby (řezání vodním paprskem).
únor 2017
Výroba pracovního stolu velínu. Pracovní stůl je opatřen ovládacím panelem kolejiště a testovací kolejí s nejrůznějšími funkcemi. Umožňuje zkoušet jak analogové, tak i digitální lokomotivy či soupravy, rovněž na ní lze programovat lokomotivní dekodéry. Na výhybně je rovněž instalován DCC čistič kol vozů. Obrázky jsou ve fotogalerii.
Ovládací panel slouží pro zapínání kolejiště a osvětlení s ukazatelem aktuálních hodnot elektrických veličin, instalována je i klasická zásuvka 230VAC, veškeré ovládání testovací koleje, svorky důležitých napájení a interface pro ovládání kolejiště.
leden 2017
Kompletní zapojení výhybek části východního zhlaví nádraží a nastavení zpětných ohlasů v TC. Upevnění třetího dílu základní desky nádraží a pevné spojení v jeden celek s ocelovým rámem. Pokládka tlumícího podloží na zbylé místo základní desky nádraží - ukázka ve fotogalerii.
Úprava řízení smyčky. Moduly pracující na bázi zkratu jsou vyjmuty a nahrazeny vlastním modulem, který vyhodnocuje jízdu vlaků optickými čidly a upravuje polaritu smyčky s předstihem, nežli vlak do smyčky vjede. Žádné zkraty a opalování kol, žádné blikání světel či reset funkčních dekodérů, 100% spolehlivost nezávislá na proudové zátěži ve smyčce. Více informací naleznete zde.
Aktualizace dokumentu pojednávajícím o zapojení zpětných ohlasů všech výhybek v TC, zejména anglických či třísměrných. Odkaz na článek je zde.
prosinec 2016
Výztuhy jednotlivých vrchních desek dřevěnými latěmi kvůli vyrovnání pokroucení překližky. Spojení všech třech vrchních dílů v jeden celek a jeho upevnění do ocelovému rámu.
Úprava prostředních plastových dílů motorových souprav Desiro (Tillig) imitujících "harmoniku", která spojuje obě části soupravy. Více informací v "Tipy a triky".
listopad 2016
Úprava ocelového rámu zohledňující upevnění vrchní základové desky a průjezd vlaků ve skrytém prostoru. Úprava spočívala v odřezání některých částí a přivaření nových výztuh. Obroušení a natření černou matnou barvou. Vše proběhlo přímo v modelové místnosti za použití svářecího stroje TIG s minimalizací odletujících jisker a tepelného namáhání.
říjen 2016
Pokládka dalších pár výhybek a přilehlých kolejí východního zhlaví nádraží včetně patiny kolejnic. Výhybky opatřeny přestavníky MTB-1 a doplněny o mikrospínače pro napájení srdcovky - ukázka ve fotogalerii. Položeny jsou i 4 koleje v okolí rotundy. Na všechny položené slepé koleje jsou sestaveny šturce Tillig, které jsou popsány v sekci "Tipy a triky". Rotunda a šturce jsou vybaveny návěstí "Posun zakázán". Obrázky jsou zveřejněny ve fotogalerii.
Jsou zhotoveny čtvercové otvory pro osazení patic návěstidel.
září 2016
Založení zatím neoficiálního kroužku železničních modelářů v Chlumci nad Cidlinou. Náplní tohoto kroužku je výchova nových železničních modelářů především z řad mládeže v rámci svých volnočasových aktivit. Hlavním cílem kroužku je naučit mládež základním principům modelaření od osvojení si terminologie, provozu, elektroinstalace, tvorbě krajiny až po ucelený funkční model železnice, jejíž motiv bude tvořit chlumecké nádraží a přilehlé tratě modulového kolejiště vytvořeného přesně dle skutečnosti. Kam se s modelem až dostaneme, záleží na mnoha okolnostech. Doufám, že aspoň do Hradce Králové, Nového Bydžova či Křince nebo Velkého Oseka... :-). Další činností budou návštěvy již hotových klubových kolejišť ostatních spolků, účast na výstavách či dnech železnice v různých městech.
Jak bylo zmíněno, kolejiště bude modulové, tzn. složené z jednotlivých navzájem do sebe spojených modulů s kompletně ztvárněnou krajinou v okolí tratě. Modelové měřítko bude 1:120 (TT) a kolejiště bude plně digitální s možností ovládat soupravy ručně či za pomocí softwaru TrainController™. V současné době je zpracováván projekt východního zhlaví nádraží Chlumec nad Cidlinou s přilehlými odbočkami jednotlivých tratí ve směru Nový Bydžov a Hradec Králové včetně vleček na pilu a překladiště. Nebude ani chybět dnes již zlikvidovaná výtopna, točna, zbrojení naftou a stavědlo.
Na tento projekt jsou rovněž vyhledáváni sponzoři, kteří by byli ochotni na toto, myslím velkolepé dílo, přispět jakoukoliv finanční částkou.
Rovněž jsou vítání i případní kolegové, kteří by byli nápomocni při vedení kroužku či samotné výstavbě modulového kolejiště. Pokud by se chtěl někdo s vážným zájmem přidat, prosím o kontakt.
Veškeré informace, fotografie a ostatní zajímavosti týkající se výstavby modulového kolejiště či chodu a činnosti kroužku budou prezentovány na těchto stránkách po kliknutí na položku hlavního menu "Modelářský kroužek". Zde budou rovněž zvěřejněny aktuální členové, případně i sponzoři...
srpen 2016
Osazování přestavníků výhybek části západního zhlaví nádraží. Opět se "v plné kráse" ukazuje nedostatečná síla přestavníků Hoffmann. Pouze s instalovanou pákou je jeden z deseti hoden přehodit výměnu křižovatkové výhybky Baeseler. Tam, kde není možno napájet srdcovku, budou dále použity přestavníky MTB, které se jeví jako naprosto spolehlivé s dostatečnou silou. Jediná vada na jejich kráse je pouze jeden přepínací kontakt, který by však bylo možno doplnit externím mikrospínačem v ceně 10,-CZK. Tento mikrospínač, který je nutno vhodně připevnit k přestavníku, nabízím zde k prodeji. Obrázek osazených přestavníků je v galerii. Začínajícím modelářům bych přestavníky MTB jednoznačně doporučil před jinými.
Dále je, až na nalepené detaily (které budou osazeny až před umístěním do kolejiště), zhotovený kostel. Základem je stavebnice Auhagen 12229, který je doplněný o vnitřní osvětlení hlavní lodě při probíhající mši (která je samozřejmě slyšitelná), osazeny jsou nástěnné lampy nad každým vchodem, které se při setmění náhodně rozsvěcí, osvětleny jso urovněž věžní hodiny, které odbíjí čas v souladu s modelovým časem řídícího programu v PC. Odbíjení hodin se děje každou půlhodinu a celou hodinu. Vedle odbíjení hodin mají zvony rovněž na starosti odbíjení umíráčku. Veškeré řízení zvuků a osvětlení kostela ovládá program TrainController™. Pár fotografií je znázorněno ve fotogalerii.
červenec 2016
Slepení 6ks podchodů do nástupišť nádraží Chlumec. Každý podchod je dovybaven osvětlením ve stropě nad schodištěm - viz fotogalerie. Doplněno bude ještě zábradlí a podchod vymalovat a napojit na hlavní chodbu. Dva podchody budou doplněny o reproduktor, kterým bude reprodukován nádražní hlasatel.
červen 2016
Slepení 6 kompletů montážních jam (Auhagen 43561, oba díly spojeny v jeden). Přesné umístění všech jam do svých poloh v kolejišti, dolepení kolejnic a usazení celé rotundy. Všechny jámy musely být po délce na obou stranách seříznuty o cca 0,7mm, neboť otvor v rotundě k těmto jamám není přizpůsoben (přestože se v obou případech jedná o stejného výrobce!). Celý komplex rotundy napatinován barvami, v konečné podobě pak bude ještě "doumazán" pigmentem a dovybaven vnitřními nezbytnostmi. Aktuální podoba je ve fotogalerii.
květen 2016
Dokončení modelu stavědla "Chlumec nad Cidlinou", které bude zdobit východní zhlaví nádraží. Stavba je vybavena nezávislým osvětlením obou pater (LED diody teple bílé) a nástěnnou lampou nad vchodovými dveřmi. V obou patrech jsou umístěny skříně, stoly a židle. Na stolech jsou položeny jakési dokumenty, stoly mají povysunutý šuplík. Stavědlo obsluhují dva železniční pracovníci - jeden v patře manipuluje s pákou táhel a druhý sedící odpočívá o patro níž na židli za stolem. Nejen okolo stavědla ale i uvnitř v přízemí jsou rozmístěny návěstní značky. Ovládací panel v patře je doplněn o svítící barevnou signalizaci 21 návěstí zhlaví. Tyto miniaturní návěsti jsou provedeny světlovody v pěti svazcích (5 barev). Pod stavědlem je DPS s pěti diodami a s mechanickým upevněním jednotlivých svazků světlovodů před jednotlivé diody. Obrázky stavědla je možno shlédnout ve fotogalerii.
duben 2016
Započetí pokládky výhybkového zhlaví "východní" části nádraží včetně části depa. Točna je částečně napatinována, usazena a je plně funkční s PC včetně synchronizace polohy mostovky se zobrazením v TrainControlleru™.
Výstavba šestimístné rotundy, instalace osvětlení každého stání zvlášť, řízené DCC modulem pro ovládání LED diod. V rohu se již po nějakou dobu trápí svářeč, ještě že mu poměrně dost často vypínají proud... :-) (viz foto).
Vývoj a výroba prvního plně funkčního prototypu zvukového modulu Sound Choice. Tento modul dokáže na základě vstupního binárního kódu přehrávat až 255 skladeb uložených na SD kartě. Binární kód pomocí makra jednoduše vygeneruje řídící software či se nastaví obyčejnými mechanickými spínacími prvky. Výsledkem může být třeba ovládání nádražního hlasatele či odbíjení kostelních hodin přesně dle času v TrainControlleru™. Modul se dá ve zjednodušené verzi použít i na přehrávání pouze jednoho nebo dvou zvuků - potok, ptáci, zvířata, vozidla, sirény a spousty dalšího využití. Bližší informace včetně příručky jsou zveřejněny ZDE.
březen 2016
Pokládka napatinovaných výhybek západního zhlaví hlavního nádraží včetně odjezdových návěstidel (viz foto). Výhybky jsou osazeny přestavníky Hoffmann s využitím rozšiřovací sady pro zvýšení přítlačné síly na principu páky. Křižovatková výhybka Baeseler má velmi velký odpor (přeci jenom se přehazují dvě výměny najednou) a bez páky by přestavník Hoffmann neměl šanci výměnu přehodit.
Příprava podloží pro pokládku výhybek východního zhlaví včetně depa. Pro viditelnou část kolejiště je použita tato skladba: 6mm překližka, 2mm měkká guma, 2mm mirelon, 2mm korek. Překližka je ještě zespodu vyztužena příčnými nosníky a v případě nadměrné hlučnosti přijde ještě zespodu mezi příčníky nalepit akustický molitan.
Začátek slepování staveb - stavědlo, kostel, rozhledna. Všechny stavby budou osvětleny, stavědlo bude mít osvětlený i informační panel s barevnými návěstmi (viz foto), kostel bude ozvučen a jeho zvony bude řídit TrainController™ přesně dle modelových hodin.
Patinování výhybek viditelné části kolejiště. Podrobné informace a fotografie naleznete v sekci Tipy a triky.
únor 2016
Pokládka dvoukolejné tratě na spirále až do viditelné části - místa, kde bude trať vycházet z tunelu. Rovněž je položena trať západní smyčky a zapojena do zhlaví skrytého nádraží. Všechny úseky položené tratě jsou kryty blokovými návěstidly, vše je otestováno s PC, délky úseků jsou přesně změřeny a jsou nastaveny bloky v PC dle skutečnosti - viz fotografie. Přeložka modulů ze základního rámu do rámu ocelového - výroba nových rozváděčů a propojení s původními přes konektory. Oba rozváděče jsou znázorněny na fotografiích.
V současné době je položeno cca 70bm kolejí, 36 výhybek, 40 blokových návěstidel ve skrytých prostorech.
Výstavba kolejiště bude pokračovat pokládkou kolejových dílů západního zhlaví hlavního nádraží vč. návěstidel a veškerého traťového vybavení.
leden 2016
Instalace servisního osvětlení do rámu č.4 a do rámu č.3. Osvětlení je pro každý rám zvlášť a je nezávislé od DCC. Zapíná se mechanicky vypínači umístěnými na ocelové konstrukci na dobře přístupných místech. Osvětlení je instalováno na místech, kde vedou koleje, včetně spirály. Rovněž je instalováno přisvícení kamer ve skrytých prostorech. Toto osvětlení funguje spolu se zapnutím kolejiště. Vše je znázorněno ve fotogalerii.
Zhotovení a oživení nádražního hlasatele. Zařízení je nyní připraveno k řízení programem TrainController™. Celý hardware se skládá z pěti elektronických desek - vytváření binárního kódu relátky na základě požadavku z PC, zpracování tohoto kódu a vyslání požadavku po sériové lince do MP3 modulu, na kterém jsou uloženy všechny hlášky. Z tohoto modulu jde pak audio signál do zesilovače a poté na reproduktory umístěné v nástupištích. Pátá deska je pouze zdroj napětí a proudu pro uvedené desky. Ve fotogalerii je možno shlédnout fotografie.
Zaměření a výroba překližkových dílů rámů č. 5, 4 a 3 zakrývajících skryté nádraží a sloužící jako podklad pro pokládku tratě již viditelné části kolejiště - v tomoto případě nádraží Chlumec nad Cidlinou včetně přilehlé dvoukolejky v západním směru. Překližkové díly jsou zatím jenom položené, i tak je již patrná poloha říčního toku a poloha skalnatého vyvýšení s hradem v místě nad spirálou - viz fotogalerie. K definitivnímu připevnění k ocelové konstrukci dojde až po pokládce a oživení obou zhlaví nádraží včetně depa. Rovněž bude také provedena úprava rozváděčů, ze kterých přijdou některé moduly přesunout do ocelových rámů. Výrazně se tak zjednoduší kabeláž. Další práce budou směrovány na pokládku dvoukolejné tratě ze skrytého nádraží na spirálu, trať ve smyčce "západ". Teprve poté budou práce pokračovat na zhlavích, depu a kolejové výměně západního zhlaví, dvoukolené tratě směřující do skrytého nádraží a vedlejší tratě spojující nádraží Chlumec s nádražím "Nová Huť". K tomu samozřejmě spousta elektroinstalace.
Po zvážení dalšího postupu výstavby celého kolejiště jsem se rozhodl pro kompletní zprovoznění tratě, příslušenství a hrubé krajiny na rámech č. 5, 4 a 3. Teprve poté budou práce přemístěny na rámy č. 2 a 1. Finální úprava krajiny pak proběhne až nakonec na celém kolejišti "najednou".
prosinec 2015
Výroba ocelových rámů určených pro svrchní část kolejiště. Každý ze 4 dílů kolejiště bude tedy demontovatelný na základní (dřevěný) a vrchní (ocelový) rám. Ocelové rámy jsou vyrobeny především svářením jeklů 15x15x1,5 a 30x15x1,5 a natřeny základovou černou matnou barvou. Na fotografiích jsou znázorněny všechny vyrobené rámy již položené na stávajících dřevěných. Součástí rámů budou i dvě spirály, přičemž jedna je již instalována v konečné poloze. Rovněž budou na sloupcích rámů umístěny i kamerky pro sledování dění v kolejišti a okolí.
Výroba přípravku pro výrobu trolejových sloupů. Celkem jich bude zapotřebí 500ks a vyráběny budou spájením mosazné trubičky Ø 2/1,2mm, mosazné kulatiny Ø 1mm a mosazného leptu výložníku. Fotografie výroby budou aktuálně zveřejněny.
listopad 2015
Instalace čísel lokomotiv s jejich autentickými fotografiemi do modelového pokoje. Ukázka ručních návěstí platných za éry ČSD s jednotlivými popisy významu.
Úprava dvoukolejné širé tratě ve smyslu zvětšení poloměrů oblouků na některých místech z R600 na R1200. Trať nyní vypadá mnohem přirozeněji a zároveň bude dostatek místa pro montáž spirály. Rovněž byla provedena úprava konečné stanice na lokálce - přidání koleje do výtopny a zcela nová vlečka na pilu. Veškeré tyto změny jsou patrné z obrázků.
říjen 2015
Instalace a zprovoznění nadstavbového řízení provozu programu TrainController™: +SmartHand™. Tato aplikace umožňuje ovládat vlaky či prvky na kolejišti nezávisle až 31 uživatelům, kteří vlastní jakékoliv zařízení s instalovaným internetovým prohlížečem. Uživatelé nepotřebují na svém telefonu, tabletu či notebooku vůbec nic instalovat, pouze do prohlížeče zadají IP adresu a je o zábavu postaráno. Odpadají tak náklady na pořízení X všelijakých ovladačů. Instalace a zprovoznění je popsáno v sekci "Tipy a triky".
Návrh, výroba, oživení a zprovoznění ovládacího panelu pro ovládání, programování a testování digitálních či analogových lokomotiv a vozů. Ovládací panel bude sloužit i jako hlavní vypínač pro celé kolejiště a osvětlení. Umožňuje rovněž sledovat aktuální výkon či spotřebu el.energie zvlášť kolejiště a osvětlení. Rovněž jsou k dizpozici důležitá napětí - 230V, svorky J-K, R-S, P-Q či U-V. Na panelu je upevněn i modul - rozhraní pro komunikaci kolejiště/PC. Ve fotogalerii je možno shlédnout fotografii finálního provedení. Jeho konečné umístění bude v novém pracovním stolu, který bude ještě letos vyrobený.
září 2015
Neustálý vývoj kolejiště či jeho provozu a řízení si vyžádal výstavbu zajížděcího a kalibrovacího oválu, pojmenovaného jak jinak, nežli Velim. Na tomto okruhu se budou zajíždět nové lokomotivy a poté budou programem TrainController™ kalibrovány. Po těchto procesech teprve bude možné lokomotivu provozovat na kolejišti. Okruh bude rovněž sloužit i jiným testům. Nádherně se k tomu hodí místo v základní rovině rámu č.1 - tedy v "podzemí", kde je kromě místa rezerva jak v kodérech, tak i napájení. K výstavbě byla použita deska a kolejivo, na kterém jsem se "učil" digitální řízení. Fotografie zkušebního oválu je ve fotogalerii. Ovál je již zakomponován do řídícího SW a je zcela nezávislý na provozu "ostrého" kolejiště. V programu TrainController™ jsem vytvořil algoritmus zajíždění, takže vše funguje samo a na monitoru je vidět, ve které fázi zajíždění se lokomotiva právě nachází.
Zhotovení, oživení a zkušební provoz "Smyčky východ" ve skrytém prostoru. Tato smyčka vychází z již hotového nádraží z východní strany. Rovněž je hotová přilehlá dvoukolejná trať s bloky "Tunel 1" a "Tunel 2", která svojí geometrií zasahuje i do rámu č.2 - viz fotografie. Elektricky však je napájena z rámu č.3. Na pevných či dlouhých úsecích jsou zhotoveny dilatační spáry.
srpen 2015
Kompletní dokončení skrytého nádraží se jménem "Hradec Králové" - všechny koleje jsou propojeny se zhlavími, jsou osazena a oživena optická čidla dojezdu vlaků. Stále ještě chybí pár kodérů LDT RS-8 pro napájení a kontrolu obsazení kolejí, tak se jezdit moc nedá. Termíny dodávek modulů tohoto výrobce jsou přímo katastrofální!!! Z tohoto důvodu bych doporučil moduly jiných značek (nebo samovýrobu), pokud nechcete měsíce čekat na dodávku z LDT.
Vyrobena je rovněž jedna ze dvou spirál a pro názornost zkušebně umístěna do rámu kolejiště - viz fotografie. Bude připevněna k samonosnému rámu, který ponese horní část kolejiště tak, aby se celá viditelná část dala bez větších potíží odejmout při případném stěhování celého modelu.
No, a copak že na modelu bude vlastně jezdit? Tak to je patrné z fotografií vitrín, ve kterých jsou umístěna všechna kolejová vozidla. Tento vozový park se neustále doplňuje o aktuální dostupné novinky.
červenec 2015
Pokládka kolejí skrytého nádraží, které přechází na vedlejší rám. Způsob přechodu s pevným zajištěním vzájemné polohy kolejí sousedních rámů je patrný z obrázků - posloužilo k tomu pár vrutů, které jsou umístěny přesně pod jednotlivými kolejnicemi, jejich výškové nastavení tak, aby hlava vrutu byla těsně pod patou kolejnice, následovalo pocínování jak hlav vrutů, tak i pat kolejnic, přilepení kolejí k podkladu a poté proletování. Nakonec přeříznutí kolejnic nad dělící rovinou obou rámů žiletkovou pilkou u všech 14-ti kolejí najednou.
Hotové je i druhé zhlaví jak po mechanické stránce, tak i po stránce elektrické. Vše je nastaveno v TrainControlleru™ a rozkomunikováno.
Nechybí ani další dvě kamery, sledující dění v tomto místě kolejiště.
červen 2015
Kompletní instalace zpětných ohlasů výhybek a zprovoznění komunikace s PC již hotové části zhlaví skrytého nádraží.
Rozvody a instalace kamerového systému pro sledování provozu ve skrytých částech kolejiště. O řešení potíží při instalaci se dozvíte v článku v sekci Tipy a triky.
Do sekce zajímavosti byly přidány fotografie a informace o návštěvě úzkokolejné Mladějovské průmyslové dráhy.
květen 2015
Do sekce zajímavosti byly přidány informace a fotografie z návštěvy Osoblažské úzkorozchodné dráhy.
duben 2015
Montáž překližkových dílů na základní rám. Výrazně vyšší tuhost rámu. Započetí pokládky kolejí. Foto znázorňuje před dokončením pravé zhlaví jednoho ze skrytých nádraží. Výhybky, bloková návěstidla, optické detektory a napájení srdcovek je již zapojené a funkční s PC. Zbývá ještě zapojit zpětné ohlasy polohy výhybek a instalace kamery, která bude sledovat dění v tomto místě. Přestavníky použity Hoffmann, horní montáž pro usnadnění. Vnitřní výhybky ovládány ocelovými táhly v mosazné trubičce pod dialektrickou gumou. Dialektrická guma o síle 2mm je lepena ve dvou vrstvách z důvodu odhlučnění jízdy vlaků.
březen 2015
Dokončena kompletní elektroinstalace hlavních rozvodů a oživení celku s PC. V sekci popis kolejiště byly přidány plánky kolejiště a schémata zapojení.
únor 2015
Základní dřevěné rámy pro kolejiště jsou vyrobeny. Ve fotogalerii se můžete podívat na fotografie rámů při výrobě a po dokončení.
leden 2015
Zprovoznění simulace střídání dne a noci a simulace změn počasí.
prosinec 2014
Dokončení místnosti pro modelové kolejiště. Ve fotogalerii můžete shlédnout fotografie, které znázorňují dokončený pokoj včetně zákoutí velína a zkušebního oválu.
září 2014
Vznik www stránek. Plán kolejiště je již nakreslen a převeden do programu TrainController™ (TC). V TC první úspěšné simulace reálného provozu, zatím bez grafikonu. Příprava místnosti pro modelové kolejiště, vývoj osvětlení nad kolejištěm se střídáním dne a noci a se simulací počasí. Probíhá postupné ozvučování lokomotiv.